Ajatuspaja ToivoJulkaisutKommentitPistokoe puolueiden Facebook-sivuille: Keskustan ja SDP:n somessa ei juurikaan ”pöhise”

Pistokoe puolueiden Facebook-sivuille: Keskustan ja SDP:n somessa ei juurikaan ”pöhise”

 

Sosiaalinen media on kovassa käytössä vaalikampanjoinnissa. Siksi on kiinnostavaa verrata puolueiden suorituksia Facebookissa ja samalla pohtia, miten klikkien kerääminen istuu tai on istumatta puolueen muuhun kampanjastrategiaan. Some voi olla hyvä renki, mutta huono isäntä.

Vihreillä eniten seuraajia

 

Neljä kuukautta eduskuntavaaleihin eli oiva hetki tehdä pistokoe suurimpien puolueiden Facebook-sivuihin. Sisällöissä vaihtelivat poliittiset avaukset, risteilymainokset, puolueen aukioloaikojen muutokset (!) ja kampanjavideot.

Vertailussa ei kuitenkaan ole nyt tarkasteltu niinkään sisältöjä, kuten päivitysten aihevalintoja, henkilöjä tai tyyliä, vaan tässä laadun sijaan käydään läpi klikkausten määriä.

Sivustojen seuraajamäärissä on suuria eroja. Pisimmän korren vie vihreät, jonka Facebook-sivua seuraa lähes 40 000 käyttäjää. Hyvänä kakkosena on perussuomalaiset.

Pääministeripuolue keskustalla on puolueista eniten jäseniä, mutta Facebookissa se menestyy tässä tarkastelussa kehnoiten. Keskustaa seuraa vain hieman yli 15 000 käyttäjää.

Puolueiden facebook-päivitysten vertailuun kerättiin kultakin sivulta kymmenen tuoreinta päivitystä. Poiminta tehtiin 12.12. klo 15.30-16.30. Ahkerimmin päivityksiä oli vasemmistoliiton sivuilla, kaikki kymmenen kahden päivän sisällä. Keskustalla sen sijaan kymmenes päivitys löytyi peräti kahden viikon takaa.

 

 

Kokoomus onnistui itsenäisyyspäivänä,  perussuomalaiset jyräävät tasaisesti

 

Kustakin puolueen päivityksestä kerättiin jakojen, kommenttien ja reaktioiden määrät. Tähän kuvioon ne laskettiin yhteen.

Kävi ilmi, että kokoomuksella oli eniten reaktioita. Tämä selittyy pitkälti itsenäisyyspäivän päivityksellä, joka keräsi yli 7 000 painallusta. Tämä oli myös kaikista 60:sta päivityksestä kommentoiduin: yli 170 kommenttia.

Perussuomalaisten päivitykset keräsivät ylivoimaisesti eniten jakoja – yhteensä kymmentä päivitystä jaettiin 2000 kertaa. Yli puolet jaoista tuli päivitykselle, jossa perussuomalaisten naiskansanedustajat ovat kuvassa teipit suiden edessä.

Kolmanneksi eniten klikkauksia keräsivät vihreiden kymmenen julkaisua. Parhaiten menestyi päivitys, jossa oli kampanjavideo. Esimerkiksi jakoja tuli sille lähes 600 ja reaktioita lähes 1500.

Keskustalla, SDP:lla ja vasemmistoliitolla päivityksissä ei ollut yhtäkään päivitystä, joka olisi kerännyt yli 30 kommenttia. Jako- ja reaktiomäärissäkin puolueet olivat omassa sarjassaan.

 

 

Voiko klikkausten metsästäminen viedä strategisesti hakoteille?

 

Vaalikeväänä 2015 perussuomalaiset-puolueen Facebook-julkaisut keräsivät seitsenkertaisesti huomiota muihin verrattuna. Päivitykset käsittelivät useimmiten maahanmuuttoa. Voinee väittää, että perussuomalaiset onnistui sosiaalisessa mediassa ja se myös vaikutti puolueen vaalimenestykseen.

Perussuomalaisten tulokseen peilaten olisi loogista, että muutkin puolueet tavoittelisivat sosiaalisessa mediassa nimenomaan tykkäyksiä, jakoja ja keskusteluja.

Tässä voi piileä dilemma, joka koskettaa varsinkin ns. perinteisiä puolueita.

Vaalikampanjassa on tärkeä luoda agendaa. Ja tärkeää olisi, että se puheenaiheet kytkeytyvät teemoihin, joissa puolueilla on uskottavuutta. Kokoomuksella se on ollut talous, keskustalla aluepolitiikka, SDP:llä sosiaalipolitiikka ja vihreillä ympäristö.

Jos politiikan hc-aiheet eivät kuitenkaan kerää klikkauksia, voivat puolueet alkaa kerätä huomiota muilla tavoin. Klikkausten metsästäminen hinnalla millä hyvänsä voi kuitenkin romuttaa agendan asettamisen tavoitetta ja uskottavuutta.

Sosiaalisen median strategian pitää tukea kampanjan ydinsanomaa, eikä ainakaan vesittää sitä. Samalla voidaan saada lisää politiikasta kiinnostuvia ja innostujia seuraajia.

 

Sini Ruohonen